Platon (427 – 347 přnl.)



Jeden z nejslavnějších filosofů, ba pro mnohé filosof nejslavnější, od jehož myšlenek se odvíjí celá idealistická filosofie až po dnešní dobu, se narodil roku 427 přnl. do jedné z předních aristokratických rodin antických Atén, kde rovněž po velkou část svého života žil, vyučoval a kde rovněž založil jednu z nejstarších filosofických škol, která přetrvala téměř jedno milénium – Akademii.

Celkově shrnout Platonovo myšlení do jediného odstavce dosti dobře nejde, avšak můžeme říci, že Platonovy myšlenky se vedle myšlenek Aristotelových staly jedním ze základních stavebních kamenů idealistické (tedy neempirické) filosofie. Tzv. platonismus se pak stal skrze myslitele jako je Órigenés, Boëthius a především Svatý Augustin z Hippo Regia základem celé rané a vrcholné středověké filosofie. Rovněž v pozdějších stoletích hrál Platon významnou roli v myšlení takových filosofů, jako jsou Kant, Hegel, Fichte a mnoho, mnoho jiných.

Hlavní Platonovy myšlenky z oblasti ekonomie a ekonomiky jsou obsaženy v Platonově stěžejním díle Ústava. Zde Platon podává myšlenku ideální, utopistické a z našeho pohledu komunistické (v původním významu slova) společnosti. Tato společnost, která, což mnohé překvapí, není zcela vůbec demokratická (stejně jako Xenofón měl i Platon silné výhrady vůči Aténské formě demokracie) je společností přísně hierarchickou, kde na vrchu stojí vládce-filosof, resp. oligarchické kolegium filosofů (aristokracie založená nikoliv na penězích či politické moci, ale na vědomostech a moudrosti). Druhou kastou je pak kasta „strážců“. Úkolem této kasty je chránit Platonovo idealistické společenství proti hrozbám jak vnějším, tak i vnitřním. Tyto kasty jsou materiálně, jelikož sami nic nevyrábějí, zajištěny poslední kastou - kastou výrobní, kam spadají všichni ostatní (zemědělci, obchodníci, dělníci, úředníci atd.), a jejímž úkolem je veškeré výroba materiálních i nemateriálních statků (tj. i zajišťování služeb), ze kterých žije celé společenství.

Toto kastovní rozdělení vyplívalo z Platonova učení o trojí povaze duše. Nesmrtelná duše každého člověka, která se vždy po smrti fyzického těla převtěluje, po krátkém pobytu ve světě "ideí", do těla nového,  má tři části: žádostivost (emoce), vůli (odvaha) a mysl (rozum). Podle toho, která část duše je v člověku dominantní pak také člověk spadá do kast výrobní (žádostivost), strážců (vůle/odvaha), či vládců (mysl). 

K tomuto rozdělení pak Platon dodává, že kasty vládců a strážců musejí žit v „čistém komunismu“, tj. je jim zakázáno jakékoliv soukromé vlastnictví. Téměř všechny činnosti pak také musejí probíhat společně (mytí, stravování, odpočinek atd.), dokonce i ženy a děti jsou „společným majetkem“. Důvod pro tento absolutní komunismus je pak ten, že dle Platona peníze a majetek obecně člověka kazí, což si kasty, jež mají na starost vládnutí a obranu státu/společenství nemohou, z důvodu potenciální korupce, dovolit.

Platón a Sokrates na středověké rytině
Další zajímavostí pak je fakt, že se Platon jako téměř jediný filosof pokusil své teorie o ideální společnosti realizovat i v praxi. Tyto pokusy (celkem se ví o dvou) ovšem vždy skončili neúspěchem a v jednom případě byl i Platon (na Syrakusách v Sicílii) prodán do otroctví.


Pokud se zaměříme na čistě ekonomickou teorii, tak i zde byl Platon aktivní. Platon se např. zasloužil o teorii dělby práce, která byla ostatně pro jeho ideální společnost nezbytností. Dělba práce, resp. specializace na jednu profesi byla podle něj přirozená, vyplývající z lidské různorodosti. Specializace a dělba práce pak dále, dle Platona, vede k nutnosti směny, protože si každý nikdo není schopen zajistit všechny potřebné statky sám.

Další Platonovou zásluhou pak byla poměrně propracovaná monetární (peněžní) politika jeho ideálního státu. Dle Platona je třeba měkké (zlatem, či drahými kovy nekryté), státem garantované a kontrolované měny, která umožní lepší kontrolu nad oběhem peněz ve státě. Drahé kovy a peníze z drahých kovů razantně odmítal z toho důvodu, že jsou univerzálně uznávané v celém „světě“ a jejich příliv z jiných států by mohl způsobit nekontrolovatelnou deflaci/inflaci (pokles/nárůst cen). Peníze v Platonově státu by tedy měly teoreticky podobu obdobnou k naší současné měně, která sama o sobě nemá žádnou hodnotu, a její hodnota je garantována státem. Se zachováním ekonomické stability rovněž souvisí i Platonova snaha o demografickou kontrolu populace, kdy podle něj je třeba, aby stát uchovával stabilní populaci (okolo 5000 statkářských rodin), aby se předešlo ekonomické nestabilitě vyplívající ze náhlých změn populace. Ze stejného důvodu rovněž odmítá válku, která vede ke prudkým demografickým změnám.

Platónovo stěžejní dílo Ústava je, v ČJ, kompletně dostupné na tomto odkazu.



Rukopis Platónovy Ústavy (3. st. nl.) - autor neznámý