Aristoteles (384 – 322 přnl.)


Římská replika busty Aristotela původně od
Lysippa (4. st. přnl.)

Stejně jako je možné považovat Platóna považovat za zakladatele idealistické filosofie, můžeme považovat Aristotela za zakladatele empiristické filosofie, od kterého se odvíjí celá empiricky založená filosofie.

Aristoteles se narodil roku 384 přnl. v Chalkidě v dnešní Makedonii do rodiny lékaře Nikomacha. Aristoteles byl žákem Platóna a studoval, a později i přednášel na jeho Akademii, byť podle všeho nepatřil mezi jeho nejbližší studenty. Později Aristoteles později založil svou vlastní filosofickou školu zvanou Lykeion. Aristoteles zemřel roku 322 přnl. ve své rodné Chalkidě, poté co byl pro „rouhání se proti bohům“ vyhnán do exilu. Aristoteles je rovněž znám jakožto učitel Alexandra Velikého.


Co do rozsahu svého myšlení byl Aristoteles vskutku renesančním člověkem, jehož díla se týkala téměř tehdy známých oborů. Dochovala se, ať již celá, či ve fragmentech, např. díla z biologie, přírodovědy, matematiky, logiky, fyziky, aritmetiky, metafyziky, filosofie, etiky, rétoriky aj. věd.

Samotné Aristotelovo ekonomické myšlení je téměř celé obsaženo v jeho stěžejních dílech Politika a Etika Nikomachova (Nikomachos byl Aristotelův syn, jemuž je dílo určeno).

Všeobecně lze pak říci, že se Aristoteles odlišuje od předcházejících myslitelů tím, že se vyjadřuje teoretičtěji a vědečtěji. Všechna jeho díla jsou rovněž úzce svázána s etikou a Aristotelovou zásadou zlaté střední cesty, které lze považovat za stěžejní kámen Aristotelova myšlení.

Aristoteles na obraze Francesca Hayeze (1811)
Aristoteles rozlišoval dva základní způsoby, kterými lze dosáhnout majetku. První způsob nazýval ekonomika a myslel jím člověku přirozený způsob nabývání majetku, založený na získávání ekonomických statků výrobou, sběrem plodin, zemědělství, či jakýmkoliv jiným přímým způsobem (paradoxně se patřila i kořist získána z vojenského tažení) a určeným k přímé spotřebě (nikoliv za účelem dalšího obchodu). Druhý způsob, kterým lze získat majetek pak nazýval chremastikou. Principem chremastiky je pak získávání majetku pomocí obchodu, lichvy či jakýmkoliv jiným indirektním způsobem. Takovýto způsob získávání majetku pak jako celek považoval za člověku nepřirozený.

Aristoteles dále odmítal jakékoliv samoúčelné hromadění majetku, které neslouží k zajištění životních potřeb člověka. Rovněž odmítal Platónovu myšlenku společného majetku, jelikož společné vlastnictví působí negativně na iniciativu člověka a jeho přirozený zájem o dobré výsledky své vlastní práce, tj. zbavuje člověka pocitu dobře vykonané práce. Ideu majetku společného pro všechny členy daného společenství rovněž považoval za negativní pro výchovu dalších generací, kdy si nové generace nevypěstuje člověku přirozený respekt pro individuum a individualitu obecně.

Kromě obecných ekonomických teorií se pak Aristoteles dále poměrně podrobně zabýval monetární politikou a funkcí peněz obecně.

Peníze chápe jednak jako prostředníka umožňujícím směnu a jednak jako obecné měřítko, které umožňuje, aby bylo zboží navzájem měřitelné. Peníze tedy umožňují rovnou směnu statků bez obohacování se na úkor druhého člověka.

Aristoteles takto tedy rovněž definoval princip ekvivalence ve směně. Tento princip vyjadřuje, že ve směně se směňují různá zboží, mající různé užitné hodnoty, ale v takovém poměru, ve kterém směňovaná množství mají stejnou výslednou hodnotu